familjenengman

Mamma, pappa, Samuel och Oscar

Värmebölja deluxe

Publicerad 2013-07-27 15:21:55 i Allmänt,

Idag är det varmt. Igen. För varmt säger jag. Inget syre i luften och trots att jag bara cyklade till netto och tillbaka innan är jag helt slut. Pojkarna instämmer med i att det är för varmt idag. Oscar sover för andra gången idag och Samuel vill mest hålla sig stilla.

Sen gör det inte saken bättre att väderleken igår sa 22 grader så jag bestämde pulled pork till middag idag. Vilket innebär att ugnen varit på sedan kl9 i morse.

Nä, nu ska jag inte klaga. Det kunde varit värre. Fast jag önskar några grader svalare imorgon iaf. 26-27 och svag vind hade varit perfekt!

Cykel-utflykt

Publicerad 2013-07-26 21:23:29 i Allmänt,

Vi har sedan vi flyttade hit till Arlöv funderat över det där med möjligheten att cykla till Staffanstorp och nu när vi har cykelsitsar till båda pojkarna och gjort lite småutflykter med cykeln så var det dags att verkligen testa hur det är att cykla till Staffanstorp!

Knappt 1 mil enkel väg och landsväg hela vägen (90-väg för bilarna) och lite läskigt när bilar, bussar och lastbilar susade förbi mitt i eftermiddagsrustrafiken. Men det gick bra! Blev god mat och lek (och lite bråk) innan det var dags att cykla hem igen! Samuel somnade ungefär vid Burlövs badet men Oscar höll sig vaken hela vägen, otroligt fascinerad över allt som finns att se när man kommer upp lite från vagn-höjden!

Tack för en trevlig eftermiddag!

Shopping!!

Publicerad 2013-07-26 21:18:26 i Allmänt,

Det har shoppats en del de senaste dagarna, och fyndats en del på rean! Jag fick en stund själv på Burlöv Center igårkväll och idag mötte jag upp med syrran för att titta lite mer i affärerna. Vad handlade jag då? Jo, följande!

Nya badshorts till Samuel i stlk 110/116

Ny höstjacka till Samuel

Myskofta och strumpor till mig själv

Vinterjacka och täckbyxor till Oscar - är dock lite osäker på storleken på jackan, om det kommer räcka med stlk 86 i vinter så ska prova den på honom och se hur mycket för stor den är nu.

Blus, armband och halsband till mig!

Så det har varit riktiga fynddagar de här dagarna!

Utflykt!

Publicerad 2013-07-26 21:12:49 i Allmänt,

Vilket väder vi har haft den gångna veckan! Sol och minimalt med regn (några droppar igår) och varmt och gott!

I onsdags var det dags för en utflykt med mamma och vi hade bestämt oss för att göra en repris på Helsingörs-utflykten vi gjorde för 3 år sedan! Vi tog tåget upp till Helsingborg och sen båten över till Helsingör och oj, vad pojkarna tyckte det var spännande! Oscar sa "titta, titta, titta" hela tiden och Samuel var så glad över att få åka till Danmark!

Vi åt supergod pizza på samma restaurang som förra gången och tittade runt lite. Lite för varmt just den dagen för att göra så mycket så vi var inte i Helsingör jättelänge innan vi tog båten tillbaka hem igen!

Var en supertrevlig dag, tack för den mamma!

Stranden

Publicerad 2013-07-21 22:54:09 i Allmänt,

Vilken eftermiddag/kväll vi har haft!

När Emil kom hem från jobb packade vi ner så mycket vi kunde få plats med på cyklarna och drog till Lomma. Var på plats vid kvart i fyra och det var fullt med folk. Varmt och skönt i vattnet och ännu varmare och skönare i luften!

Det blev väldigt mycket badande för oss alla fyra! Samuel älskar att bada och Oscar var alldeles galen! Sprang omkring och ramlade i vattnet och tyckte det var hur roligt som helst!

Vi hade med oss kalla makaroner och köttbullar och det har aldrig smakat så gott som där!

Glass blev det med på vägen hem såklart!

Strax innan sju var vi hemma i huset igen och efter en snabb dusch somnade pojkarna snabbt.

Måste säga att cykelsitsen och hjälmen till Oscar nog var ett av sommarens bästa köp!

Vilken underbar dag!

Publicerad 2013-07-20 21:19:28 i Allmänt,

Vilken dag vi har haft! Pojkarna vaknade när Emil gick upp vid sex och själv fick jag ligga kvar 20 min extra. Lyx =)
Sen började dagen. När klockan var 10 hade jag fått undan bäddningen, tömt och fyllt diskmaskinen samt kört en maskin tvätt och hängt den. Och då det var underbart väder redan då så begav vi oss till lekplatsen. Blev en massa grävande och gungande och blåsande av såpbubblor med Samuels nya bubbelsvärd.

Hem och fixa lunch efter en timme på lekplatsen och sen när Oscar sov och Samuel vilade fick jag 30 min av lugn och ro i solstolen. Skööönt!

När Oscar vaknat blev det bus och mys i poolen i trädgården. Var säkert minst 30 grader där.

När Emil kom hem från jobb dök Christine upp för att äta middag och det bjöds på den godaste helgrillade oxfilén jag någonsin ätit! Verkligen mums!

Sen avslutades kvällen med en skön cykeltur.

Så som sagt, verkligen en underbar dag!!

Dag 11 - Tokigt

Publicerad 2013-07-20 07:53:38 i Bildutmaningen - 30 dagar,

Idag är det väl inte bilden som är tokig utan situationen som är på KK både i Malmö och Lund.

Kvinnor som får rådet att stanna hemma trots täta värkar. Barnmorskor som hinner vara med på en förlossning i 18 min innan hon måste stressa vidare till nästa. Det är illa!

Efter dagens artiklar i Sydsvenskan är jag glad att jag inte ska föda nu.

De måste ge mer pengar till sjukhusen. Det är säkerheten det handlar om!

Publicerad 2013-07-18 21:58:52 i Bildutmaningen - 30 dagar,

Jag lägger ut två bilder idag, båda tagna med mobilen. Vad som gör mig glad, mina underbara pojkar och detta underbara vädret.

Semestergäster!

Publicerad 2013-07-18 21:53:41 i Allmänt, Oscar, Samuel,

Vilken vecka vi har haft! En hel del utflykter, ganska fint väder, massa hitta-på hela tiden!

Emils föräldrars vecka här började med ett besök på Folkets Park! Samuel älskar Folkets Park och att titta på djuren där. Vi köpte med frallor och lite pålägg och hade lunchfika i parken, tittade på djuren (naturligtvis), kaffe på Far i Hatten och Samuel fick sina första turer på karusellerna!

På fredagen var vi på stranden, första besöket på riktigt för Oscar. Förra sommaren var han ju så liten så han satt ju bara på en filt. Båda pojkarna tyckte det var jätteroligt att bada och leka på stranden. Kommer bli fler besök där! Vi var även hos mamma och pappa och käkade på fredagen. Gott och trevligt!

I lördags var jag, Emil och Samuel på kalas. Då Oscar sovit dåligt och var allmänt hängig fick han stanna hemma hos farmor och farfar. Det var i alla fall ett väldigt trevligt kalas där vi firade att Maya fyllt 4 år!

I söndags firade vi Emils 32-årsdag med god mat och kaka!

I måndags blev det favorit i repris från förra året, nämligen Skånes djurpark! Samuel har ända sedan vi var där förra året pratat om djurparken och hur vi mötte mamma och pappa på macken vid Lunds södra infart.

Det blev en spännande dag med massa tittande på djur, fikande, ponnyridning, springande, klättrande och lite shopping i presentaffären. Det var en väldigt trött Samuel på vägen hem från Höör!

I tisdags var jag, Anna, Mamma och Johan på en egen liten minisemester. Vi for till Ullared! Väldigt trevlig dag och bilen var väldigt välpackad när vi åkte hem! När vi kom dit såg vi att det var inspelning, och tror ni inte att de hittade oss. Mamma blev intervjuad, så håll ögonen öppna i höst =)

Mina förråd av hushållsvaror är påfyllt och pojkarna blev väldigt glada för alla presenter de fick!

Igår fick jag och Emil en dejt-dag efter att han slutat jobba. Blev middag på Gränden, kaffe i Västra Hamnen och en väldigt skön cykeltur!

Tack för besöket Danne och Chris!

Ensamma hemma igen!

Publicerad 2013-07-18 09:42:11 i Allmänt,

Efter besök av Emils föräldrar i en vecka är vi nu ensamma i huset igen! Det innebär att jag under dagen kommer ha tid att sätta mig vid datorn och köra en massa uppdateringar om vad vi hittat på den gångna veckan. Så håll ut =)

Uppdatering från solstolen!

Publicerad 2013-07-09 14:10:18 i Allmänt,

Vilken underbar dag! Dagen började med frukost på terassen. Varm och härligt trots att klockan bara var nio.

Sen hann vi med lite plock och röj innan vi begav oss ut på cykeltur. Har äntligen skaffat oss en till barnsits till cyklarna så idag var premiärturen. Cyklade min "vanliga" runda men lite längre in i Lomma. Glömde sätta igång Runkeeper men var nog en 13-14 km!

Hem för att äta lunch och efter en snabb avstickare till Coop sitter jag nu här i solstolen! Oscar sover i vagnen, Samuel har lite datortid och Emil dammsuger. Solen gassar för fullt och det är väldigt skönt.

Nu ska jag njuta av stillheten en stund till innan det blir fullt ös igen!

Senaste tiden

Publicerad 2013-07-08 21:10:22 i Allmänt,

Blir ett bildlöst inlägg idag, men dock ett inlägg i alla fall! Lite uppdatering om vad som hänt senaste dagarna typ!

Sommarlovet fortskrider och vi njuter av varenda dag även om vädret inte alltid är tiptop.

I tisdags var jag och Samuel ute på äventyr. Vi tog tåget till Ystad och hade det mysigt tillsammans! Väldigt trevligt!

På onsdagen fick Oscar feber, 39.6 efter att han hade vilat och sen var det inte så mycket mer som hände onsdag-fredag. Skulle haft gäster på fredagen men pga febern blev det inställt.

I lördags var vi och firade mamma! God mat, gott vin och trevligt sällskap. Ett bra och trevligt kalas! Oscar somnade på kvällskvisten och vaknade upp vid kvart i nio när han och jag skulle ta bussen hem. Sen var han vaken till kvart i tolv. Yeezuz liksom. Emil tog Samuel bak på cykeln och njöt av cykelturen hem!

Igår gjrode vi inte så mycket, tog det lugnt hemma och var i trädgården. På eftermiddagen åkte Samuel med mormor och morfar och familjen Chaveus till stranden och badade och fikade. Åh, vad han tyckte det var roligt och han pratade mycket om det när han kom hem!

Idag har vi haft en riktig mysdag! Fix hemma, mys i trädgården, poolen åkte fram och speciellt Oscar var i och plaskade som tusan! Sen blev det en tripp till Plantagen och jag fick äntligen köpt nya större krukor att plantera om min ros och min rhodendendron (återigen, stavning???). Blev lite fina blommor till vasen på terassen med!

Jag har min en-mila-runda som jag försöker cykla minst en gång om dagen. Så skönt att komma ut och rensa skallen lite!

Samuel har slutat med nattblöjorna och han känenr sig så stor! Vi väcker honom med jämna mellanrum så han får kissa (var 4e timme är vi uppe i nu!!) och det har bara varit två olyckor på denna veckan!

Imorgon kommer Emils föräldrar ner och ska vara hos oss en vecka lite drygt. Det ska bli trevligt!!

Nu väntar lite kvällsmys med Emil och sen dags att sova!

Dag 9: Dagens...

Publicerad 2013-07-06 21:20:16 i Bildutmaningen - 30 dagar,

Dagens pryl/present är dagens rubrik! Syster yster hade beställt klockor från internet som inte passade på henne så jag fick dom! Två likadana i olika färger ( svart och rosa). Jag har länge tänkt att jag skulle köpa en ny klocka och länge tänkt på ett armband i samma stil men varit tveksam på om det är "jag" eller inte. Jag gillade dem iaf och blev glad! Så tack syrran!!

Publicerad 2013-07-03 21:34:23 i Bildutmaningen - 30 dagar,

Som ni säkert har märkt så kommer inte bilderna komma varje dag. Vissa dagar känner jag att dagen varit för mycket och då orkar jag inte sätta mig vid datorn. Men ungefär varannan dag blir det i alla fall =)

Ok, till dagens tema. Det är svårt med att välja favoritbild alltså, jag har så många. Men måste jag välja bara en så får det bli en av de första bilderna som togs på mig och Samuel. Han är så liten och perfekt och jag som nybliven mamma är helt överväldigad av alla känslor. Tänk att den lille trollungen som ikväll vid läggning kallade mig sin "älskade unge" snart blir 4 år!

Publicerad 2013-07-01 21:27:40 i Bildutmaningen - 30 dagar,

Jag tycker om att toka mig med barnen. Det tycker barnen är roligt med!

Och varför den kom på sniskan vet jag inte. Men det får väl bidra till tokerierna =)

Härlig dag!

Publicerad 2013-07-01 21:20:25 i Allmänt,

Fick en dag helt själv idag, strosandes i affärer med mamma! Vi möttes upp i Lund men hann inte vara där länge innan vi begav oss tillbaka till Malmö och åkte till Emporia i stället. Gick och tittade i massa olika affärer. Bla Desigual. Hade aldrig varit inne där tidigare men mamma ville dit. Och så glad jag är över det. Det fanns en massa fina saker, bl.a. denna kappan

Den passade perfekt men då jag nu kommit igång med att gå ner igen så ville jag inte köpa den nu. Men kommer samma kappa i andra färger under hösten så ska det bli en belöning för mig! Gärna svart med röda broderier *hoppas*.

Blev en god lunch på foodcourten. Sushi!!

Blev lite shopping gjord till mig själv. Typ enda gången sen pojkarna kom som jag bara handlat till mig själv och inte något till någon av dem.

Ny tekopp, tesil och te från Indiska.

Snyggt laptop-fodral från Lundbergs.

Och så bestämde jag mig för att för en gångs skull inte vara ute så sent med att handla kalender inför nya läsåret, så en sådan blev inhandlad med!

Tack för en toppendag mamma!